Cartea „Postomul: o critică a subiectivității postumane” – de Constantin Ghioancă

Cartea face parte din domeniul antropologiei filozofice, cu un puternic accent apologetic, a apărut la editura „Paideia” din București, în anul 2021, și este teza de doctorat în filosofie a pastorului Costel Ghioancă.

Subiectul, întins pe 325 de pagini, este structurat pe trei capitole. Primul capitolul prezintă la modul general Postumanismul filosofic: delimitări conceptuale, geneză și caracteristici. În al doilea capitol, Subiectivitatea postumană: aspecte filosofice istorice și identitare, se restrânge aria de investigare la nivelul subiectivității postumane. Cel de al treilea, Subiectivitatea postumană: aspecte critice, prezintă partea finală a cercetării, analizând critic subiectivitatea postumană, din mai multe unghiuri de vedere.

Cartea filozofului Constantin Ghioancă ne trece prin mai multe filtre de gândire, unele radical diferite, altele diametral opuse, dar ne prezintă într-un limbaj filozofic pe Dumnezeul Bibliei, Acela care ne iubește. Această carte ne ajută să ne pătrundem în lumea ideilor celor mai înalte ale ființei umane, dar care depășesc zona limită de respect față de Creatorul care ne-a dat viața și care ne învață ce este binele. Fraze filozofice precum: „Fiecare domeniu de bază al filozofiei – ontologie, etică, epistemologie, filozofie politică, estetică – este reinterpretat în gândirea postumană prin lentilele materialiste, imanentiste și rizomatice” (p. 108) sau: „Omul poate fi așezat în rețeaua rizomatică a subiectului transversal doar cu condiția să fie tratat, eminamente, prin prisma mentalității sale” (p. 196) ne atrag atenția că citim un tratat de filozofie.

Curajul filozofului Constantin Ghioancă este de remarcat prin afirmațiile clare ale Bibliei, pe care le susține fără echivoc. „Sigur, din perspectiva creștină, Cel care creează totul, inclusiv omul, și este Cauza principală a universului este Dumnezeu” (p. 189). Merge cu îndrăzneală, lăsând parcă filozofia deoparte, și afirmă adevărul evanghelic: „Mântuitorul Cristos este Adevărul care eliberează” (p. 204).

Lucrarea susține poziția biblică față de avort și eutanasie, afirmând că doar Dumnezeu poate decide asupra vieții.

Iată și un paragraf care accentuează caracterul creștin biblic al filozofului Constantin Ghioancă: „În creștinism, ieșirea din finitudine se face prin întâlnirea cu Dumnzeu, în Persoana lui Isus Hristos. Această întâlnire îl ajută pe om să se regăsească pe sine, ca om autentic, ca imago Dei. Acest om, fiind împăcat cu Dumnezeu și cu sine, este altul decât postomul materialist” (p. 227).

Recomand cu mare căldură să se lectureze cartea filozofului și teologului Constantin Ghioancă, pentru îmbogățirea gândirii noastre creștine.

CONSTANTIN GHIOANCĂ este doctor în teologie și filozofie (Universitatea din București) și pastor la Biserica Creștină Baptistă „Adonai” din București. Este cadru didactic la Institutul Teologic Baptist din București și la Școala Biblică „La Grazia” din Italia.

A publicat diverse cărți și articole, printre care: Predicarea expozitivă: mai mult decât o simplă metodă, Editura Făclia, Oradea, 2018; Familia sub asediu: o perspectivă biblică asupra familiei după voia lui Dumnezeu, Editura Făclia, Oradea, 2017; Bisericile emergente vestice din perspectivă baptistă românească, Editura Risoprint, Cluj-Napoca, 2010. Conferențiază în țară și străinătate pe diverse tematici privitoare la familie, predicare, relația între biserică și societate, filozofie.

Print Friendly, PDF & Email